Kopenhagen - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Ellis Heide - WaarBenJij.nu Kopenhagen - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Ellis Heide - WaarBenJij.nu

Kopenhagen

Blijf op de hoogte en volg Ellis

19 Juni 2015 | Denemarken, Kopenhagen

18-6-2015
De overtocht duurde 1.15 uur. De kosten voor de overtocht waren iets hoger dan de vriendelijke mevrouw van de VVV ons had verteld. Maar zij had niet in haar berekening meegenomen dat wij ook nog een fietsendrager achter op de camper hadden. Dit grapje koste ons 924 DDK. vlgs de snelle rekensom van Hans: gedeeld door 10 + de helft en dan iets minder dus: €125,00. Tsja, je moet wat over hebben voor een overtocht... en zwemmen met een camper op je rug is op je niet alles.
Aan de overkant aangekomen snel een nieuwe camperplek gevonden: Sjælands Odde Havn. 2 plekken, maar voldoende want wij waren de eerste! Trouwens ook geen nieuwe camperaars meer gezien.
's Avonds wel een heel vervelend bericht ontvangen van mijn beste vriendin Esther. Haar moeder is overleden.... Zo vervelend dar wij nu niet bij haar kunnen zijn. Vanaf deze plek wensen wij Esther en haar familie heel veel sterkte de komende tijd en weet dat wij aan je denken. Veel liefs, XXX

En het leven gaat gewoon verder. Gek, eigenlijk....

Na een rustige nacht,
's morgens vroeg wel wat bedrijvigheid want de vissershaven is nog in bedrijf. Dus redelijk bijtijds wakker en op naar Kopenhagen. Na wat gezoek het, vreselijk slecht aangegeven, Citycamp gevonden. Een soort NDSM terrein in ontwikkeling en waarschijnlijk ieder jaar op een andere plek... Nu staan we daar met zo'n 40 andere campers. Maar goed georganiseerd! Voldoende camperservice. Wat inhoud: schoon water innemen, afvalwater en Chemisch toilet lozen en gebruik van WC, douche en WIFI zodat ik dit verhaal weer op het internet kan gooien. Wat nu nog even niet gaat lukken want de internetverbinding is niet erg constant. Misschien op een later tijdstip....
Nu de fietsen van de camper gehaald en straks even richting het centrum een hapje doen. Maar eerst een welkomst pintje in Kopenhagen!
Hierna de fietstocht naar de stad ondernomen. Al snel fietsten we langs het Tivolipark, het pretpark wat eens aan de buitenkant van de stad was gebouwd en inmiddels tegen het centrum ligt. Vervolgens onze fietsen geparkeerd bij het Raadhuis en de winkelstraat ingewandeld. Inmiddels hadden wij wel weer trek in een drankje, dus op zoek naar een leuk barretje want zo af en toe kon er nog wel een buitje vallen. Dit barretje vonden we bij Bernikow. Het terras was in een overdekte winkeldoorgang. Wij besloten binnen te gaan zitten. Bij binnenkomst stond de gastvrouw, die tussen de overige bezoekers zat, direct op en wij besteden to øl. Waarbij wat onduidelijkheden optraden omdat wij het natuurlijk niet uitspraken zoals bij hun gebruikelijk dus vervolgens in het engels verder... dit lokte weer andere gesprekken uit, zoals waar komen jullie vandaan enzo. Nadat duidelijk was dat we niet Duits waren werd het erg gezellig. Nog gewoon een ouderwetse kroeg waar je gewoon mocht roken. Dit stond ook op de deur aangegeven. Zagen we dit natuurlijk pas later want we waren niet via de voordeur gekomen... daar hangt gewoon een sticker met niet verboden bord: Roken toegestaan. Vervolgens van een 76 jaar oude Schotse Deen die jaren had gewerkt bij de Amerikaanse Ambassade uitgelegd gekregen wat we moesten zien in Kopenhagen. Met plattegrond en al en vooral niet moesten vergeten dat ons barretje het middelpunt is van Kopenhagen! Met de nieuwe kaart op zak eerst maar eens een hapje gegeten en daarna de weg terug naar de fietsen terug vinden en ook nog dat stuk terug fietsen naar de camper. Gelukkig ging dit alles heel voorspoedig.

19-6-2015
Het plan was om de gehele dag Kopenhagen te bezoeken en alle bezienswaardigheden langs te gaan. Bij vertrek hadden we echter weer regen.... we beginnen de moed een beetje te laten zakken. Het waren van die miezerige regenbuien waar je na een tijdje fietsen toch zeiknat van wordt. Maar toch maar de koe bij de horens gevat en op naar Kopenhagen! Eerste stop was op de Nyhavn, volgens mij het meest gefotograveerde grachtje van Kopenhagen. Vroeger het domijn van de zeelui tegenwoordig trendy en prijzige restaurants. Maar goed genoeg voor een kopje koffie en onze kleding even te laten drogen. Na de koffie verder voor de wisseling van de wacht bij de Amalienborg, de winterresidentie van de koninklijke familie. De Koningin was niet aanwezig want de wisseling werd niet begeleid door muziek. Maar wel leuk om te zien. Alleen jammer dat we de zoveelste regenbui op ons kop kregen.... maar we wilden verder want je bent natuurlijk niet in Kopenhagen geweest als je de kleine zeemeermin niet hebt gezien! Ook die hebben we gevonden om vervolgens weer snel via het Kastellet, een 17de eeuws vestingwerk, terug naar het centrum te gaan en een plek op te zoeken om op te warmen en te drogen want inmiddels waren we zeiknat! We besloten ons eens op een Smørrebrød te trakteren, het nationale hapje van Denemarken. Het is geen brood met beleg maar beleg met brood. Van het brood is weinig of niets te zien! Nadat wij onze magen gevuld en weer redelijk warm en opgedroogd waren konden we er weer even tegen, dachten wij. Inmiddels was het buiten ook al een tijdje droog dus wij gingen weer verder met onze touristische route. Maar echt, we waren nog geen 5 minuten onderweg en daar reden we weer in de regen. We hebben onze fiets weggezet en zijn ons cafeetje in gerend. Na een biertje werden we wat postiever gestemd en besloten onze tocht wandelend voort te zetten. Gelukkig hebben we de rest van de middag droog doorgebracht en liet zelfs het zonnetje zich zien. Hierdoor toch nog een lekkere middag gehad met hier en daar een terrasje! Als afsluiting hebben we een pizza gegeten in de oudste pizzeria van Kopenhagen en hebben we de terugreis naar de camper ondernomen. Eigenlijk zijn we nog niet klaar met Kopenhagen. Er valt nog veel te zien maar wij hebben het wel gehad hier. Straks fietsen weer op de camper zetten en morgen gaan we ergens anders kijken.

• 19 Juni 2015 - 23:49

Greet:

grappig allemaal hier is het ook maar 12 graden en regenachtig
    maar veel plezier toegewenst gr greet

• 20 Juni 2015 - 00:39

A3aan:

Spijtig van de regen, ik hoop dat het snel beter wordt!
    Geniet van elkaar, de omgeving en straks van het mooie weer. :)

@Ester, via deze weg gecondoleerd met het verlies van je moeder.

• 20 Juni 2015 - 13:30

Inge:

ik begin alvast een ander reisplan uit te werken hoor ;-) ... Naar Zuid-Frankrijk, met overnachtingen via France Passion. We hebben nood aan mooi weer!
    Jammer eigenlijk dat jullie het niet getroffen hebben qua weertje.
    dikke kus
    inge & adriaan