Kroatië bereikt! - Reisverslag uit Punat, Kroatië van Ellis Heide - WaarBenJij.nu Kroatië bereikt! - Reisverslag uit Punat, Kroatië van Ellis Heide - WaarBenJij.nu

Kroatië bereikt!

Blijf op de hoogte en volg Ellis

26 Juni 2016 | Kroatië, Punat

25 juni 2016
Vanmorgen om half 10 verlieten we ons plekje aan de Brenner. Onze tocht voert ons vandaag door de mooie Dolemieten. De ene mooie pas na de andere. Bochtige wegen, prachtige dorpen en uitzichten op mooie bergtoppen. Hier en daar een korte koffiebreak. En zo belanden we rond de middaglunch langs een gigantische rivierbeding met een flink stromende, mooie blauwe, rivier (Tagliamento) die na de winterperiode minsten 10x zo breed kan worden. Plekje langs de rivier gevonden en even genoten van een lunch en een koele duik. Vandaar weer verder richting Adriatische zee. De bergen verdwijnen langzaam uit zicht en het land wordt steeds vlakker. We hebben de volgende camperplek in Monfalcone uitgezocht. Echter aangekomen bij de plek blijkt het een gewone, wat achteraf gelegen, parking. Niet prettig voor een nacht. We besluiten een camping te pakken bij Marina Julia: Villaggio Turistico Albatros. Dus nu staan we met uitzicht over de zee! Helaas zit er nog een hek tussen het openbare stukje strand en onze plek. Gelukkig zit er niet ver van ons een poort, met bewaking, maar dat mag de pret niet drukken. Hmmm, stoeltjes uit en het grote genieten kan beginnen! Nadat we een beetje bijgekomen waren van de ergste warmte besloten we dan ook maar
gebruik te maken van de faciliteiten van de camping. Dus zwemkleding aan en eerst maar eens een duik in de zee! Deze bleek een stuk warmer, zouter en onfrisser dan de rivier.... Door naar het zwembad. Eerst even afspoelen onder een lauwkoude douche en hup het zwembad in. Er was weinig temperatuurverschil tussen de zee en het zwembad. Nadat we even hebben gedobberd hebben we het ook wel weer gezien. Er zijn 2 baden. 1 voor de spelers met een duiktoren en 1 voor de baantjestrekkers. En, oja er zal ook wel een kleine kinderenbad zijn maar die hebben we niet geregistreerd.....
Weer terug naar onze eigen campingplaats en onder het genot van een pintje bijkomen van alle opgedane indrukken en jullie weer even bijpraten over onze avonturen. Hmmm, het strand, voor ons, wordt steeds rustiger. Nog even en we hebben ook echt uitzicht!
Tegen het vallen van de avond begint het aan de overkant van de baai flink te weerlichten en komt er een lekker windje opzetten. Dat windje is erg prettig. Zelfs bij niets doen loopt het zweet over je lijf en worden we hoe later het wordt bestookt en lek geprikt door irritante muggen. Alle ramen in de camper staan open om elk zuchtje wind binnen te krijgen. Gelukkig verdrijft de wind ook de muggen!
Geen regen vanavond en vannacht maar wel een erg zweterig nachtje.

26 juni 2016
Vanmorgen schenen de eerste zonnestralen al vroeg door de kieren van onze hor/verduisteringsrolgordijnen. Tegen de tijd dat wij uit ons bed begonnen te drijven maar eens een blik naar buiten geworpen. De eerste strandgasten zaten al weer klaar voor een lekker zonnig dagje maar niet lang daarna begon het in de verte, landinwaarts, te donderen en donkere wolken kwamen op ons af. Gisteren hebben we geen regendruppel gezien dus eigenlijk hopen we dat deze bui ons ook passeert. Broodjes gehaald en tijd voor een lekker ontbijtje. De eerste strandgasten beginnen toch maar hun spullen op te ruimen en voordat wij ons eerste broodje op hebben vallen de eerste druppels naar beneden....
We hopen op een kort krachtig buitje. Maar helaas, na een half uurtje stroomt de regen nog steeds naar beneden. We besluiten onze spullen in te pakken en wegwezen! Hans trekt zijn regenjas aan en doet de buitenboel en ik regel de binnenkant terwijl ik ondertussen een thermoskan koffie maak voor onderweg. We staan bij een waterkraan dus direct ook maar even water bij vullen. Hans is toch al nat.
Om half 11 rijden we de camping af. Garmin ingesteld op Krk, Kroatië, zo'n 200 km zuidoost. Dit zonder tolwegen. Al snel na ons vertrek rijden we weer lekker in de zon! We komen bij de grenspost van Slovenië en denken dat we een vignet nodig. De keurige dame bij het tankstation vraagt ons of we naar Reka gaan. Ja, is ons antwoord. Dan hebben we er geen nodig! Dus wij verder. En dan kunnen we het natuurlijk weer hebben over de mooie omgeving waar we doorheen rijden, glooiende groene heuvels en tientallen restaurants met varkens aan het spit en bij iedere bocht een wisselkantoortje want je wil toch wel je Euro's omzetten in Kuna's. Of dat nu Sloveens of Kroatische Kuna's zijn dat weet ik niet. Onze Euro's zijn al op.
Afijn, na een half uurtje waren we Slovenië door en passeerden we de Sloveense paspoort controle. Als vanouds in de rij! De vrouwelijke douanier werpt een half blik op onze documenten en we mogen door. Op naar de Kroatische. Maar ik denk dat die pauze hebben want er was geen controle te bekennen. Dus door gingen we!
We laten Istrië rechts liggen maar krijgen bij Reka een schitterend zicht op de Adriatische zee. Dus we hebben we weer zin in een lekkere duik. Snel door naar Krk op het gelijknamige eiland Krk. Krk is het op één na grootste eiland in de Adriatische zee. Voordeel we hebben geen boot nodig. Ze hebben een tolbrug geplaatst. Bij Krk vinden we niet zulke leuke campings. We gaan iets verder en belanden bij Punat, Camping Pila. We mogen een leuk plekje uitzoeken en onze camper parkeren. Dus nu zitten we uit de zon, met een lekker windje te bedenken wat we gaan doen. Ik denk.... zwemkleding aan en op naar die duik!
Zo gezegd zo gedaan. Dus een half uurtje later lagen we te dobberen in de zee. Deze keer een stuk blauwer, schoner en kouder dan in Italië. Maar heerlijk toeven! We kwamen al snel weer bij en besloten na een verfrissende douche het nabij gelegen dorpje te bekijken en een hapje te doen. Terug op de camping onze internetkwaliteit bekeken en met onze router komen we een end! Dus nu nog even kijken hoe ik ons verhaal weer online krijg.
Het is ook erg leuk om jullie reacties te lezen en te weten dat jullie ons volgen! Veel liefs aan allen en groetjes uit, een nu donker maar met een heldere sterrenhemel, Punat xxx

• 26 Juni 2016 - 23:08

Inge:

Super! Opletten als de wind TE hard wordt, want dan geraak je niet meer vh eiland over de brug

• 27 Juni 2016 - 00:01

Lydia Waal:

Mooi he de dolomietien, zo vaak geweest met mijn ouders, San Sigusmunodo of St Sigmund met daarachter de camping Gisser. Denk dat de dochter Michaela nu wel de eigenaresse is. Daar vlak naast was een Hallenbad, ook met restaurant, en daar kon je zo lekker rostbraten mit zwiebeln eten.

Istrie rechts laten liggen ??? Wat doen jullie nou ?? Zo een mooi schier eiland ?? Oke herkansing op de terug weg xxx

Geniet lekker verder en zaterdag 13-08 om 16.30 uur hebben jullie een afspraak, reserveer maar vast.

Liefs van mij xxx

• 27 Juni 2016 - 09:29

Elly:

Leuk die verhalen, maar waar blijven de foto's van die mooie uitzichten die je beschrijft? Klinkt alsof wij ook maar eens die kant op moeten. Met camera :-)

• 27 Juni 2016 - 10:07

Greet:

de regen achtervolgt jullie wel maar jullie kunnen ook van een erg warme zon genieten begrijp ik doe voorzichtig en veel plezier

groetjes

• 27 Juni 2016 - 20:28

A3aan:

Alleen al omdat je zo graag de commentaren leest (die hint kwam wel over), hier mijn bijdrage;
    Niet alleen vind jij het leuk om ons te lezen, maar vooral vinden wij het leuk om jullie avonturen te lezen en dan ook echt in verhaalvorm opgeschreven..., HULDE!
    Wat ik écht (ECHT) zou willen aan bevelen om te bezoeken zijn de plitvice meren. Google daar maar eens op, je kijkt je ogen uit, heel mooi! (ook voor Elly mét camera)
    Verder wens ik jullie heel veel mooi weer, mooie vergezichten, mooie voortzetting van de reis, veel plezier, veel seks en vooral veilig (ook voorstaande) rijden.

Geniet van en met je maatje en eten en drinken ;)
    Adriaan