van Zagreb naar Oostenrijk - Reisverslag uit Amstetten, Oostenrijk van Ellis Heide - WaarBenJij.nu van Zagreb naar Oostenrijk - Reisverslag uit Amstetten, Oostenrijk van Ellis Heide - WaarBenJij.nu

van Zagreb naar Oostenrijk

Blijf op de hoogte en volg Ellis

04 Juli 2016 | Oostenrijk, Amstetten

3 juli 2016
Gisteren zijn we de hele dag op sightseeing tour in Zagreb geweest. Wat een leuke stad is dat! Nadat we op de fiets, vanaf de camperplek 15 min fietsen, naar het centrum waren gefietst en ze ergens hadden geparkeerd. Zijn we kriskras door de stad gelopen en we hebben alle "hoogte"punten gezien. Met als klap op de vuurpijl een gratis concert van de 2cellos. We stonden ongeveer op het midden van het Kralja Tomislavaplein maar het was zo ongelovelijk druk dat we geen zicht op het podium hadden. Gelukkig hadden ze aan weerszijden enorme videoschermen dus we konden alles prima volgen. Wat wij wel opvallend vonden was dat er geen enkele vorm van beveiliging aanwezig was. Alleen een politieagentje op de hoek van de straat om het verkeer te regelen... maar gelukkig kan dat dus nog in Zagreb! We vinden de mensen zowiezo een stuk relaxter. Geen stress in het verkeer of wat dan ook. Heerlijk! Er waren trouwens meerdere optredens want op een ander plein hebben we ook nog gezellig staan luisteren naar een lokale rockband. Hier was 's avonds ook de voetbalwedstrijd Oostenrijk-Italië te volgen op een heel groot scherm. En ja, zelfs wij hebben gezien hoe de Duitsers met de penalty's wonnen. Op dat moment zaten wij weer op het Panoramadeck in de airco met een lekkere koude pint! Hierna hebben we de fietsen weer opgezocht en moesten we nog even bijkomen bij de camper. Door de warmte, en muggenbeten..., is er geen overgang meer te vinden tussen mijn voeten en mijn enkels. Mijn enkels zijn zelfs dikker dan mij voeten. Het lijken wel varkenspootjes! Dus heb ik ze nog even in een bak met gekoeld water gehad. Maar het heeft geen soelaas gegeven....

Vroeg in de morgen begon het te regenen hierdoor dus bij het ochtendgloren geen brandende zon op de camper en werd het een stuk koeler in de camper en hebben we zowaar wat langer kunnen slapen. Totdat de parachutesprongsimulator opstartte.... gelukkig niet direct op volle kracht maar een 5000 PK diesel maakt je wel wakker. We begonnen dus toch maar langzaam aan ons ochtendritueel en voor de verandering maar eens binnen ontbijten want er kwam net even een buitje over drijven. Op het moment dat we zover waren dat we konden vertrekken moesten we alleen nog even de camperplaats betalen om weg te kunnen rijden. Dit is niet gelukt. Het weg rijden wel! Geen idee, maar de slagboom ging gewoon open zonder betaling. Ik denk dat het videoregistratiesysteem nog steeds niet goed werkt.... We voelen ons wel een beetje schuldig omdat wij weten dat er aan het systeem gewerkt is. De eigenaar is ook erg aardig en die heeft nu geen inkomsten ontvangen. Maar wij hebben wel alles gebruikt! Door dit geintje, we moeten nog wat Kuna's spenderen, hebben we nu nog meer Kuna's over. Dus verplicht langs de winkel en hebben we naast het volgooien van de tank ook nog even wat souveniers gekocht: o.a een fles Kruškovak. Geen idee wat het is, Hans zegt: " perenlikeur", maar er staat een Kroatisch hart op. En of we nu nog wel de Sloveense grens overkomen met zoveel alkohol aan boord is ook een uitdaging!
Vanmorgen onze nieuwe bestemming bepaald: Schwanberg in Oostenrijk. Zonder tol is dat te doen in ruim 3 uur.
We hebben een mooie route gereden langs bergen, dalen en rivieren en zijn de grensposten zonder problemen doorgekomen. Het Sloveense berglandschap doet heel Oostenrijks aan. Behalve dan dat je overal nog steeds met "Dobredosli" wordt begroet.

De volgende camperplek bevindt zich bij het plaatselijke openlucht zwembad en kost € 6. Gelukkig voor ons, is dat het geen fantastisch zwemweer is. Hierdoor is er voldoende parkeerplek. Een beetje onduidelijk is het wel want we zijn, voor de verandering, weer eens de eerste (om 16.30 uur...) maar er staat nergens een parkeerbord voor campers. Dus mogen we hier nu wel staan? Gelukkig heeft één van onze camperboeken een plaatje en dat komt overeen met waar wij nu staan. Dus wij besluiten de camper maar te installeren. We hebben geen zin in verder rijden... Als de camper staat loop ik nog even naar de kassa van het zwembad. Hier staat op een bordje te lezen dat als je wil kamperen je even telefonisch contant moet opnemen. Na ons biertje dan maar....
Maar voor dat wij ons biertje op hebben komt er al een mevrouw polshoogte nemen. We geven aan dat we gaan bellen maar dat hoeft dus niet meer want dat nummer is van haar. Zij vraagt of wij van de voorzieningen gebruik willen maken. Maar wij zijn geheel zelf voorzienend dus zeggen: "nee". Dan mogen we gratis staan. Top!
Helaas is er op ons plekje geen enkele wifispot te vangen. Dat is dan weer jammer want dan kunnen we ons verhaal niet uploaden.

We zijn gisteravond trouwens tot de ontdekking gekomen dat de laatste 2 reisverslagen niet meer online staan. Geen idee wat er aan de hand is????... Als we weer internet hebben, en we zijn in de stemming, gaan we er beter naar kijken. We zijn, helaas, toch al niet zo te spreken over de website.... Het is ook ontzettend lastig en tijdrovend om foto's te uploaden. Laat staan filmpjes.... Dus als er iemand is die weet hoe je je eigen reisblog kan maken zonder al te veel reclame in je mik gedouwd te krijgen houden we ons aanbevolen!

4 juli 2016
Vanmorgen werden we gelukkig weer wakker met een lekker zonnetje. Helaas geen buiten ontbijt want campinggedrag is hier niet toegestaan. Eerst maar eens even de kaarten en boeken geraadpleegt om te bepalen wat onze volgende stop zal zijn. Lastig hoor, er zijn zoveel leuke plekken! Na enig rijp beraad besluiten we naar Grein te rijden. Grein ligt langs de Donau( nog in Oostenrijk)en volgens het camperboek is er een camping op 300 meter lopen vanaf het historisch centrum met leuke terrasjes. Klinkt wel iets voor ons! Wij vervolgen onze reis naar het Noord-Westen.
Het reisverslag wordt wel erg saai..... maar we passeren weer mooie bergpassen, plateau's en diepe dalen, maken een pauzestop bij een bergstubbe, op 1001 mtr hoogte, voor koffie met apfelstrudel en vanillesaus! Jammer dat het zonnetje net achter de wolken was verdwenen maar verder genoten van het uitzicht rondom en natuurlijk de apfelstrudel!
In Grein komen we rond 4 uur aan op de camping. Genoeg plek en wifi! We zoeken een een goed recht plekje, klappen tafel en stoeltjes uit en nemen er een pintje op! Wifi gechecked en het werkt. Eerst maar even rondje dorp. Te beginnen bij de Donau. Die is niet zo blauw als ons verteld is.... verder ziet het het mooi uit. Een burcht steekt boven het dorp uit. Verder een kerkje, een pleintje met een standbeeld en in het alte radhaus het oudste theater van Oostenrijk. Wat betreft terrasjes waren we snel uitgekeken... Maar weer terug maar ons eigen plekje en zo maar eens een lekker hapje klaar maken. Iets pasta achtigs. Wat betreft het eten tijdens onze reis. In principe proberen we om om de dag buiten de deur te eten. We vonden het eten in Kroatië niet spectaculair. Trouwens ook de prijzen vielen ons een beetje tegen. Iedereen heeft het er maar over dat het zó goedkoop is maar voor een beetje pizza ben je 8 € kwijt. Dus niet schokkend. De brandstof kost ook hetzelfde als in Nederland. Uit onze ervaring blijkt dat je in Duitsland beter en gevarieerder eet voor je geld. Maar dat neemt niet weg dat wij tijdens onze reis lekker genieten van het eten. De ene dag beter dan de andere

• 05 Juli 2016 - 09:46

Inge:

goeie terugreis!! En als je (het supertoeristische maar toch heel mooie) Rothenburg ob der Tauber passeert ... zeker het bezoeken waard! (middeleeuws stadje). Maar wel nogal duur ;-). Er is wel een camperplek.
    Wat ik me eigenlijk wel afvraag ... als Oostenrijk tegen Italië speelt ... hoe kunnen de Duitsers dan winnen met penalty's? Dat moet je me toch es uitleggen :-D :-D :-D

liefst en knuffel

inge

• 05 Juli 2016 - 17:03

A3aan:

@Inge, dat is gemakkelijk..., "en op het einde, winnen de Duitsers"!

De reis lijkt voorspoedig te verlopen. Motorisch hoor ik geen 'gepruttel' meer?
    Groot verslag, de missende verhalen en een betere site is nog even zoeken.

Grüß Gott.