Punat - Reisverslag uit Punat, Kroatië van Ellis Heide - WaarBenJij.nu Punat - Reisverslag uit Punat, Kroatië van Ellis Heide - WaarBenJij.nu

Punat

Blijf op de hoogte en volg Ellis

28 Juni 2016 | Kroatië, Punat

27 juni 2016
Na wederom een zweterig nachtje, echt afkoelen doet het hier niet en onze ARKO staat optimaal open, besluiten we na het ontbijt en de koffie een stukje te gaan fietsen. We hopen met de fiets zover mogelijk langs de kust te kunnen fietsen om dan in Krk uit te komen. Bij de receptie van de camping vragen we nog even, voor de zekerheid, of dat kan. De aardige man achter zijn balie zegt dat dat prima kan, het zijn allemaal fietspaden! Dus wij gaan vrolijk op pad. We volgen de boulevard langs Punat. Aan het eind komen we langs de jachthaven en vervolgens inderdaad een mooi fietspad langs de baai. Tot voorbij het eind van de baai gaat het goed. We komen tot de ontdekking dat we vergeten zijn een flesje water mee te nemen. Want warm is het wel! Gelukkig zitten hier nog een paar strandtentjes dus we halen een paar flesjes. En verder gaan we weer. Vanaf dat punt leid de weg wel enigzins omhoog maar dat is ook wel begrijpenlijk want er ligt een klein schiereiland tussen en anders zou het wel een hele fietstocht worden. Ondertussen zijn we wel erg blij dat we wat water gekocht hebben. Het is toch nog wel een flinke klim! Het is een mooi fietspad maar de juiste wegwijzers ontbreken. Waar de auto's bordjes krijgen met linksaf naar Krk gaat ons fietspad rechtdoor en niets wijst er op dat wij ook die kant op moeten want het fietspad loopt op dat stuk net naar beneden dus wij denken er zal een tunneltje o.i.d. zijn. Helaas. Bij de tweede vallei zien wij geen verbetering en besluiten terug te gaan naar het punt waar de auto's af moeten slaan. Vanaf dat punt is het gedaan met de fietspaden maar zijn we nogmaar aan het begin van Krk. Het centrum staat dan ook nog niet aangegeven. Wij denken: snel weer naar beneden, naar het water. Helaas, weer verkeerd. Deze weg kwam uit bij een camping zonder dat je nog ergens anders heen kon. Dus rechtsomkeer en weer stijl naar boven...... Op goed geluk dus de volgende weg ingeslagen en zowaar komt deze wel goed uit. Inmiddels is het lunchtijd en we hebben wel wat verdiend. Op een leuk terrasje met uitzicht over zee bestellen dua piva en een salade. Het is lekker bijkomen op het terrasje! Hans heeft een titanicsalade besteld. Benieuwd wat dat gaat worden! Nou, daar komt wat op tafel. De kok heeft er werk van gemaakt! De salade ziet er werkelijk heerlijk uit kompleet met dolfijn en walvis. Van een banaan is een halve dolfijn gemaakt en de walvis is van een watermeloen. De salades smaken ons heerlijk!
Na de lunch parkeren wij onze fietsen aan de rand van de stadsmuur en lopen een rondje over de boulevart en de smalle straatjes van het stadje. Wij vinden Krk stukken gezelliger dan het dorpje Punat. Punat leeft alleen maar langs de boulevart terwijl Krk een levendig centrum heeft. Maar helaas onze camping ligt bij Punat en het wordt tijd om de terugreis te aanvaarden. Deze verloopt stukken makkelijker dan de heenreis. Inmiddels is er wel een flinke wind op komen zetten en hangen er donkere wolken voor de kust. Maar de temperatuur is nog lekker dus wij maken ons niet druk. Voorgaande ervaringen hebben ons geleerd: als de luifel uit staat altijd stormbanden plaatsen als je weggaat. En ook deze keer was dat niet voor niets! Gelukkig zijn de donkere wolken ons gepasseerd zonder regen maar de stormachtige windstoten blijven. Dit heeft wel weer tot voordeel dat het in de camper lekker afkoelt met onze ARKO!
We besluiten, voor de nacht valt, onze luifel toch maar in te rollen zodat het klapperende doek ons niet wakker houdt.

28 juni 2016
Na een koelere nacht staat vandaag de zon weer lekker te branden. We besluiten er een relaxdagje van te maken: zonnen, zwemmen, zonnen, zwemmen, hapje, drankje.....
Gisteren hebben we voor dat we Krk uitreden nog even de plaatselijke VVV bezocht en wat folders mee gekregen. Die heb ik vanmorgen op mijn gemakje zitten bekijken. Als ik bij de informatie over Punat kom staat daar vermeld bij de "must-see spot" dat er een wandelpad is dat loopt naar de iets hoger gelegen 3 kruizen. Er staat een plaatje bij met de kruizen en een schitterend uitzicht. We hebben nog niet gedoucht en het is 10 uur. De beste tijd is nu voordat het te warm wordt.... Dus, adriaanfris, wandelschoenen aan, even goed insmeren met zonnebrand, water mee en we gaan op pad. We hebben geen idee hoe ver of hoe lang we er overdoen. We zien wel. Het eerste stuk gaat nog door het dorpje met z'n smalle straatjes. Boven aan het eind van het dorp aangekomen de grote doorgaande weg over en daar staat een bewegwijzeringsbordje. Ooooo, de 3 kruizen zijn maar 10 min wandelen! Na de eerste bocht veranderd de weg in een iets minder comfortabel grint pad en vanaf daar gaat het pad ook iets steiller omhoog. Gelukkig hebben ze voor de oudere medemens regelmatig een bankje neergezet. Dus met zo nu en dan een kleine drinkpauze komen we 20 min later aan bij de kruizen. Onze inspanning wordt beloond met een schitterend uitzicht over Punat, het blauwe water en de mooie baai! Na een paar fotootjes gaan we weer terug naar ons stekje. Onderweg nog even langs de plaatselijke Super voor de nodige boodschapjes en op de camping aangekomen, badkleding aan voor een verfrissende duik in de zee. Voor een relaxdagje is dit eigenlijk al te veel activiteit....

Naar aanleiding van de aanbevelingen van Adriaan, we zeggen niet in welke volgorde, gaan we in ieder geval morgen weer op pad en gaan we de plitvicemeren bekijken. Wat betreft de foto's als de internetverbinding lang genoeg stand houdt zullen we er een paar uploaden.
Xxx

• 28 Juni 2016 - 23:46

Lydia Waal:

Het klinkt allemaal erg leuk en ik lees dan ook met gepaste jaloezie :-) !! Maar een beetje meer relaxen mag wel hoor, lekker lui, het water in, zitten te niksen hahaha Jullie zijn we super sportief hoor, petje af !!
    Wat is: Adriaan fris ?
    Hier alles goed, het was kokend vandaag en bewolkt en ja hoor het heeft voor de verandering weer eens geplensd als een bezetene, nog ff en NL is verzadigd door al die regen.
    Ellis, ik heb ooit in Kroatie heerlijke mosselen gegeten, met broodkruim en kaas, was zo lekker. Nou, misschien kom je het nog wel tegen.
    Heel veel plezier en ik wacht weer op het volgende verhaal. Liefs, Lydia xxx

• 29 Juni 2016 - 07:21

Inge:

Klinkt allemaal heel leuk. En voor een keertje moet ik Adriaan gelijk geven... De meren zijn zeker de moeite waard. Let ook op de gaten on de huizen op weg erheen. Is nog van de oorlog paar jaar geleden. Niet vergeten een opgeladen fototoestel meenemen naar de meren! Xxx

• 29 Juni 2016 - 07:43

A3aan :

Hahaha...., Adriaanfris!
    @Inge hoezo voor een keertje?

• 29 Juni 2016 - 08:51

Eva Westra:

hier regent het weer constant, bijna dan. rob ligt met boot in terschelling in de regen! wees maar blij met jullie zweterige zonnetje! veel te sportieve mensen!

• 29 Juni 2016 - 09:34

Elly:

Adriaanfris... tja, daarvoor moet je familie zijn :-) Het betekent: niet schoon, toch fris. Ik zal niet uitleggen hoe de term ontstaan is, ha, ha. Anne en ik hebben trouwens onze eigen variant: kattenwasje + deo = een Adriaantje. Een willekeurig gesprek aan de ontbijttafel: "Over een halfuur moeten we weg. Wil jij eerst douchen?" "Neuh, ga jij maar. Ik doe vandaag een Adriaantje."

• 29 Juni 2016 - 10:27

Greet:

geweldig allemaal

xxx

• 29 Juni 2016 - 18:09

OAnne:

Zo ik heb maar eens jullie reisverslagen gelezen.
    Wat een geweldige reis mooie foto's en verhalen wens jullie nog veel reisplezier toe,maar dat zal wel lukken.
    ik zal jullie op de voet blijven volgen hier wordt je blij van en nog bedankt voor de felicitatie grt&xxx