De eerste dagen - Reisverslag uit Vejers Strand, Denemarken van Ellis Heide - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Vejers Strand, Denemarken van Ellis Heide - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

Blijf op de hoogte en volg Ellis

15 Juni 2015 | Denemarken, Vejers Strand

13-6-2015
Na een goede nachtrust sloegen wij vanmorgen om 09.00 de ogen open. Onze eerste vakantiedag! Hmmmm wat een heerlijk gevoel. Dus hup, uit de veren en de laatste spullen naar de camper brengen. Fietsen opladen, dre fietssleutels niet vergeten, huis aan kant maken, plantjes van de achtertuin naar de voortuin brengen, nog wat broodjes voor onderweg halen en gaan met die banaan!
Dus om 11.00 gingen wij op pad! Nog even een whats app naar de familie met de mededeling dat onze eerste stop zou zijn als de zon schijnt.....
Onze route zou gaan via de A1 en bij Hengelo de grens over. Het liep echter al snel anders. Er bleken weer eens werkzaamheden te zijn en de A1 was afgesloten tussen de afslag A6 en Hilversum. Dus gedwongen de A6 op. Gelukkig is onze Garmin heel flexibel en stuurde hij ons via de A7 naar Duitsland. Ook wel zo prettig. Konden we onze tank nog even 'goedkoop' vol gooien!
Ondertussen werd het weer er niet beter op :-( Tsja, we rijden met het slechte weer mee naar het Noord-oosten. Afijn na een korte lunchbreak gingen we om 14.30 de Nederlands-Duitse grens over. Nog steeds geen zicht op beter weer.....
Rond 16.30 kwamen we aan bij onze eerste overnachtingsplek in Sittensen. Mooie camperplek aan de rand van het centrum bij de watermolen. Helaas..... er waren maar 5 plekken en reeds vergeven. Dus op zoek naar de volgende. Na wat geblader en zoeken in de garmin vonden wij 23 km verderop nog een geschikte plek: Wohnmobilstation in Selsingen. Minder mooi maar wel rustig en genoeg ruimte! Het zonnetje schijnt nog niet maar het is wel droog. Voor vandaag zijn we klaar met rijden.
Tijd voor ons eerste vakantiepintje. Proost!

Voor het avondeten liepen we het dorp in op zoek naar een gezellig eettentje. Het was een stille bedoening in Selsingen maar vonden een Gasthof. Op het bord stond vermeld dat er vanavond een Schlageraband zou zijn. Wij verwachten binnen dus wel wat drukte.... dat was niet het geval. Het was binnen nog rustiger dan buiten. Maar we mochten nog wel wat te eten bestellen. De maaltijd was heerlijk! Wij wilden wel een feestje meemaken en wachten geduldig tot het zou beginnen. Rond half 10 waren er toch al zo'n handje vol mensen voor de schlagerabend! Het zou me een feestje worden.... gelukkig voor de DJ werd het wel wat drukker en werd er ook gedanst! Wij hadden het rond 11 uur wel gezien en gingen richting camper. Nog 1 pintje en onder zeil. Morgen het laatste stukje naar Denemarken!

14-6-2015
Heerlijk geslapen in ons campertje! Rond half 11 gingen we weer op pad. Zonnebril op, want ja hij was aanwezig. Wel voor korte duur. Maar wij blijven positief! We wilden nog wat inkopen doen voor ons avondeten maar dat gebeurde pas vlak voor de grens van Denemarken want de zondagsrust is een serieuze aangelegenheid in dit deel van Duitsland. Rond 15.30 gingen we bij Tønder de Duits-Deense grens over. Eerst maar eens even wat Deense kronen scoren. Dus het centrum van Tønder met een bezoekje vereren. Ook hier staat de zondagsrust hoog in het vaandel. Gelukkig snel een pinapparaat gevonden en weer verder gereden naar onze laatste stop voor vandaag: Lakolk Strand Camping op het 'eiland' Rømø. Rømø is een waddeneiland met een 10 km lange dam (soort Enkhuizerdijk) verbonden met het vasteland van Jylland (Jutland) de grootste provincie van Denemarken. Nadat we een mooi plekje kregen toegewezen eerst even een pintje gepakt. Hierna hebben we onze omgeving verkend. Een rondje camping vervolgens 'even' naar het strand. Dit even viel al snel tegen. Want een strandwandeling is hier dan ook wel echt een strandwandeling. Van de duinen naar de zee is wel 1,5 km! Wel leuk dat je hier met de auto het strand op mag. Dus als we morgen verder gaan eerst even het strand op! Terug gekomen bij de camper een lekkere pastamaaltijd klaar gemaakt. Wij kunnen er weer even tegen!

15-6-2015
Vanmorgen was het weer nog steeds niet fantastisch. We besloten om een stukje verder te rijden. Maar niet voordat we met onze camper het strand op waren gereden en even een bakkie hadden gedaan voor onze camper. Zo gezegd, zo gedaan. Paar leuke fotootjes gemaakt met het idee dit maak je nooit meer mee. Na ons bakkie gingen we via Skærbæk naar Ribe. Mooie rit via de Margrietroute. Ja, die hebben we al gevonden. Was makkelijker dan gedacht. We moeten alleen wel goed op de bordjes letten. Want onze Garmin is stront eigenwijs en de bordjes staan er niet altijd of wij zien ze niet....
In Ribe even een lunchstop gehouden. Volgens de reisboekjes is Ribe de oudste stad van Denemarken maar het is leuk slenteren door het oude centrum. Ik kan mij herinneren dat we hier eerder waren. Dat moet zo'n 20 jaar geleden geweest zijn. Volgens mij hebben we toen nog een foto gemaakt van Stefan en Mathijs met een Vikinghoofddeksel op. We hebben echter niets herkend. Het was zoiezo nu een stuk rustiger dan toen wij daar eerder waren. Misschien komt het omdat wij nu op maandag hier zijn en er een heleboel gesloten is.... We zullen er niet achter komen want we gaan weer verder naar Esbjerg. Ondertussen kijkend naar de volgende camperstop. Dat blijkt lastiger dan verwacht. Alle camperplekken in de buurt liggen minstens 10 km bij een dorp vandaan. Maar we hebben vandaag geen zin om te koken dus willen in de buurt van een eettentje zitten. Misschien toch maar weer een campingplek? Uiteindelijk belanden we in Vejers Strand. Een klein vakantiedorp aan het strand. En ook hier mogen we met onze camper het strand op! Er staan geen tijden vermeld en geen verbodsborden die aangeven dat we niet mogen overnachten op het strand. We gaan het er op wagen. Eerst even in het dorp een snelle maaltijd gedaan en op naar het strand. Daar staan we nu! Het begint wel wat ristiger te worden. Alle strandgangers verlaten het strand en de zee komt wat dichterbij. Een zonsondergang zal er waarschijnlijk niet inzitten vandaag want de bewolking hangt vrij laag. Maar je weet maar nooit het is pas 19.40! De temperatuur op het strand daalt wel snel maar wij zitten lekker binnen met uitzicht op een wilde branding onder het genot van een lekker pintje! Laat de nacht maar komen.

• 16 Juni 2015 - 16:08

A3aan:

Toppie!

Jammer dat je geen foto's hebt gepost van de camper op het strand, maar tot nu toe bevalt jullie vakantie mij gewéldig! :)
    Geniet met volle teugen en hou ons op de hoogte hoe de overnachting op het strand is verlopen.

Adriaan

• 16 Juni 2015 - 17:15

Lydia:

Het klinkt allemaal zeer avontuurlijk, leuk hoor overnachten op het strand. Zal wel een beetje gek zijn dat alle winkels op zondag en maandag gesloten zijn, dat zijn we niet meer gewend he. Ik zie trouwens maar 1 foto van een boot.
    Veel plezier en tot het volgende verslag.