Langs de Donau - Reisverslag uit Donauwörth, Duitsland van Ellis Heide - WaarBenJij.nu Langs de Donau - Reisverslag uit Donauwörth, Duitsland van Ellis Heide - WaarBenJij.nu

Langs de Donau

Blijf op de hoogte en volg Ellis

28 Juni 2015 | Duitsland, Donauwörth

26-6-2015
Gisteren tot een uurtje of 3 gereden toen waren we in Schwandorf. Zag er uit als een mooi dorpje langs de rivier de Naab. Op de Festplatz ruimte genoeg voor wel 30 campers! Gratis met voorzieningen. Wat willen we nog meer. Camper parkeren, tafel en stoeltjes naar buiten want de zon schijnt en de temperatuur wordt steeds beter. Wij gaan de goede kant op!
Na het pintje even rondje dorp gedaan en de biergarten in het stadspark met een bezoekje vereerd. 's Avonds een hapje gedaan bij das gastehaus bij onze camperplek. Het was een lekker dagje. Hier kunnen we wel aan wennen!
Vanmorgen nog steeds mooi weer en we besloten dat we nu even een camping gingen zoeken om een paar dagen te kunnen blijven staan. De camping vonden we in Regensburg: Azur camping am Donau. Nadat we een mooi plekje toegewezen kregen hebben we de stoeltjes uitgestalt en even lekker genoten van het heerlijke zonnetje! Daarna heb ik mijn wasje gedaan en ben even heerlijk onder de douche gestapt. Dat mis je toch wel als je paar dagen onderweg bent. Vervolgens rondje camping gedaan om de overige campeermiddelen te bewonderen. En er staan er hier wel een paar! Natuurlijk heeft de camping ook een biergarten! Met uitzicht op de smalle in- en uitgang van de camping. En dat levert soms hilarische taferelen op. Hmmmmm, we nemen nog zwei hellers bier!
Inmiddels begint de camping aardig vol te stromen. Wij mochten nog kiezen uit de plekken maar dat werd al snel minder. Inmiddels terug bij onze camper en dan kom je tot de ontdekking dat een camping toch een heel ander publiek trekt dan een camperplek. De contacten worden stukken makkelijker gelegd en de sfeer is gemoedelijk. Ook blijft het een ultieme bezigheid om met je biertje voor je camper te zitten en te kijken hoe de volgende 'nieuwelingen' hun campeermiddel op hun plekje proberen te zetten. Helaas staan we niet bij het tentenkamp dat zou nog mooier zijn! Maar een caravan kan ook een hele uitdaging zijn.
Gisteren spraken we een stel hollandse oudere camperaars en we hadden het o.a over het weer en dat we die ochtend voor het eerst buiten hadden ontbeten. Voor ons een redelijk hoogtepunt. Waarop ons gevraagd werd of wij eerder campeerders met de tent of caravan waren geweest. Hierop zeiden wij natuurlijk volmondig ja, met de tent! Waarop zij reageerde met: dat dachten we al. Zij hadden namelijk geconstateerd dat als mensen vroeger gecampeerd hadden ze altijd de tafel en stoeltjes buiten zetten om te ontbijten. Dat schijnen echte camperaars dus niet te doen want tegen de tijd dat bij ons alles buiten staat en wij kunnen gaan ontbijten. Zijn zij al klaar met het ontbijt...... en ondertussen maar blijven beweren dat ze alle tijd hebben! Ook vertelden ze dat ze gemiddeld 50 km per dag reden en dat ze van te voren 3 mogelijke camperplekken uitzochten. Als dan de eerste niets was dan reden ze naar de volgende en verder dan 3 gingen ze niet. Want ze hadden alle tijd. En ze waren vanmorgen al vertrokken voordat wij hadden ontbeten! Hoezo alle tijd?

27-6-2015
Na de schitterende dag gisteren werden we vanmorgen gewekt met tikkende regen op het dak :-( We draaien ons nog maar eens om.... maar ja, op een gegeven moment ben je toch echt wakker en de hele dag op bed liggen kunnen we thuis ook en nu zijn we ergens waar we nog niet eerder geweest zijn dus, op staan en verder gaan! Wat lekkere broodjes gehaald bij de broodjesservice, ontbijten, douchen en pleiten en richting stad gefietst. Natuurlijk kregen we een lekkere regenbui op ons op kop maar misschien hoort dat bij Regensburg.... in de stad snel de fietsen geparkeerd en een plekje opgezocht waar we even droog konden staan tot de ergste regen voorbij was. We liepen bij de Schottenkirche St Jakob naar binnen. Dit bleek een routepunt voor pelgrims die naar Santiago de Campostella lopen waar ze een stempeltje kunnen halen. Wij hebben het stempeltje al! En Hans lijkt het wel handig om de route met de motor te doen. Want die stempeltjes die doen het wel! Ik dacht eigenlijk dat we dit vroeger voor de kinderen deden. Maar nu blijkt dat Hans dit ook leuk vindt!
Nadat het iets minder begon te regenen gingen we op zoek naar de tourist information voor een stadtplan. Volgens de informatie bordjes bevond die zich in het Altes Radhaus. Onderweg merkten we dat we toch echt in Beieren waren aangekomen. Er lopen ook hier veel mensen met Lederhose en Dirndlejurkjes. Nadat we het stadtplan hadden bemachtigd liepen we naar de Donau. Hier stond een Historische wurstküche. En de lucht van de gebakken worstjes deed ons watertanden. We besloten ons eens te laten voorzien van ein Hellers und ein Dunkeles bier mit wurst, sauerkraut und rolle en uitzicht over de Donau. Na ons lunchhapje verder een rondje wandelen door de oude straatjes naar de Dom en andere kerkjes. Er staan er wel een aantal en er wordt vandaag ook masaal getrouwd in die kerkjes. Overal staan mooie auto's met mooi aangeklede mensen. En iedere keer als er een bruidspaar naar buiten komt gaan de kerkklokken te keer. We treffen het!
Na een paar uurtjes houden we Regensburg voor gezien en gaan weer langs de Donau terug naar de camping. Het zonnetje begint langzaam weer de overhand te krijgen!
Zo maar eens even overleggen waar onze reis verder heen gaat.
Net toen we hadden besloten wat onze volgende bestemming zou zijn begon het te rommelen in de verte. Ik zou net beginnen met eten klaar maken. Mensen om ons heen begonnen direct hun spullen op te ruimen, luifels in te rollen en vluchtten naar binnen. Ik ging rustig door: groente snijden voor de salade, wassen en het vlees bakken. Samen met de aardappelsalade een heerlijke mqaltijd buiten onder de luifel terwijl de regen en hagel om ons heen stortte. Toen we op ons gemak achter over geleund zaten na te genieten begon de wind op te steken en besloten ook wij om de boel maar eens in te ruimen.... Dus nu zitten we binnen, luisterend naar het gekletter van de regen en genieten ondertussen van een kopje koffie.

28-6-2015
Vanmorgen bij het ochtendgloren ging de zon al lekker schijnen. Volgens de voorspellingen gaat het nu de goede kant op! Wij reden dus al bijtijds, rond half 10 de camping af met bestemming: zo'n 125 km Zuid-West. Onderweg een rustige koffiebreak gehouden langs de Donau. Het water schiet hier echt voorbij!
Rond een uurtje of half 1 kwamen we in Donauwörth. De wohnmobilstellplatz bevond zich wederom aan de festplatz! Wij houden wel van een feestje en op een steenworp afstand van de Donau. Mooi weer en tijd voor een sundaylunch! Dus camper geparkeerd en het dorp ingelopen en inderdaad het is weer zondag dus lekker rustig overal. Het eerste terrasje, een Italiaan, laten we rechts liggen en nemen de volgende een lekkere Duitse gaststaette. Na de lunch een wandeling door het dorpje, mooie gekleurde huisjes, kinderkopjes en kerkjes. Terug bij de camper aangekomen bleek er een behoorlijke plas water onder onze camper te liggen. Had Hans toch gelijk met zijn idee dat we ergens water verloren..... Het lag tenminste niet in de camper maar er onder! Na wat uitwendig onderzoek bleek het ook deze keer afkomstig van de boiler! Dit maal een lek in het aflaatventiel. Hans was zo handig om dit wederom te verhelpen. Dus nu hebben we geen lek meer en geen afwaterventiel. Wel een puntje van aandacht voor de komende winter! We hebben inmiddels al een heel lijstje met aandachtspuntjes die de komende winter extra aandacht nodig hebben.
Afijn, na onze waterperikelen weer te hebben overwonnen was het wel weer tijd voor een biertje! Komt er een oude Duitser naar ons toe en vraagt: "weet je wanneer een biertje het lekkerste smaakt?" Wij waren één groot zittend vraagteken. Zegt hij: "Als de dennen groen zijn......." En dit natuurlijk wel in het Duits! Deze Duitser, en zijn vrouw, rijden wel in een 'Concorde' van 10 meter lang met alles er op en er aan. Vanaf mijn campingstoel kan ik het raam waar hun zitruimte en eettafel zit zien en zie voor het raam een plantje, een schemerlampje en een kaarsje staan! Als wij zo zouden gaan rijden zou dat in no time door de camper heen vliegen. En zij komen er gewoon mee aanrijden....

• 28 Juni 2015 - 23:34

Lydia:

Klinkt allemaal leuk en Regensburg en regen dat klopt, wegwezen daar !

Net als ik houden jullie ook van spellejes, verdiep je ff in geocaching, dat vinden jullie vast erg leuk. Je moet dan plekjes vinden waar iets verstopt ligt en wanneer je het heb gevonden dan mag je die toevoegen aan je lijstje. Dit is wereldwijd. Ik reed mee met de Porsche en op een gegeven moment stopte hij langs de weg. Ik zag 2 mensen op de fiets dacht dat ze bloemen plukte maar nee ze hadden een Geocaching punt gevonden. Er liggen miljoenen dingen verstopt over de hele wereld ds ook waar jullie nu zijn donload de app en maak je vakantie nog spanender .