vlucht naar het Zuiden! - Reisverslag uit Kaltenkirchen, Duitsland van Ellis Heide - WaarBenJij.nu vlucht naar het Zuiden! - Reisverslag uit Kaltenkirchen, Duitsland van Ellis Heide - WaarBenJij.nu

vlucht naar het Zuiden!

Blijf op de hoogte en volg Ellis

22 Juni 2015 | Duitsland, Kaltenkirchen

20-6-2015
We besloten vanmorgen onze reis voort te zetten en hebben de weg richting het zuiden genomen. Met de hoop dat we nu toch eens beter weer zouden krijgen. En waarempel al snel reden we in het zonnetje! Hmmm, even opwarmen. We besloten een koffiebreak te doen bij Køge. Mooi plekje aan het strand gevonden en in het zonnetje op het strand een bakkie gedaan! Na een klein uurtje toch maar verder gegaan. We kregen nog ideeën om er te blijven staan en wat Bbq kolen in te slaan maar daar kwamen de wolken al weer aan.... worden we achtervolgt? Door langs de kustweg en bij Kalvehave de brug over naar het eiland Møn. Møn is een heuvelachtig eiland met als hoogtepunt: Mons Klint, een uitzonderlijke rij kliffen. We besloten een wandeling van ongeveer 3 km te maken. Dat betekende eerst 500 meter over een houten trap naar beneden, vervolgens 1 km langs de klif over het strand. Aan het eind weer 500 meter omhoog en 1 km terug op en neer over de kliffen. Met hier en daar schitterende vergezichten over de blauwe Oostzee. Echt we waanden ons in Zuid-Frankrijk! Alleen jammer dat de temperatuur niet helemaal strookte met onze ideeen. Als we ooit genoeg bandbreedte hebben om de foto's te uploaden kunnen jullie zien wat we bedoelen. Anders moeten jullie wachten tot we weer thuis zijn :-)
Na onze wandeling was het weer tijd om een overnachtin gsplekje te zoeken. Na wat geblader in onze bij elkaar geraapte gidsen ontdekten we dat er bij de haven van Klintholm Havn een paar plekken waren. Deze snel gevonden en ons Havengeld bij het havenkantoor voldaan. Nu weer lekker aan een pintje en straks eens even een makkelijke maaltijd in elkaar flansen!

21-6-2015
Gisteren na het eten nog even een rondje door het dorp gedaan en hoopte dat we op zaterdagavond nog een gezellig knijpje tegen zouden komen voor een lokaal pintje. Helaas viel dat een beetje tegen. Het dorpje bleek vooral te bestaan uit de haven en daarom heen wat recreatiewoningen. Hoewel er toch 3 restaurants, 1 frietkot en een gesloten cocktailbar waren was de gezelligheid ver te zoeken. Terug naar ons campertje en het zelf maar weer gezellig maken;-)
Vanmorgen na rijp beraad met Garmin de route voor vandaag uitgestippeld naar Odense. Vervolgens werd deze route elke 20 km aangepast. Garmin vond dat de route moest gaan via de eilanden: Falster, Lolland, Langeland naar Fyn (Funen). We hebben alle mogelijke opties zoals: vermijd tolwegen, veerboten etc uitstaan en vonden het al vreemd dat hij ons die kant opstuurde en niet met een melding kwam dat er een veerboot op de route lag. Die er volgens ons toch echt wel is.... Verwachte Aankomst Tijd (VAT) in Odense zou rond 14.30 liggen. Maar misschien weet Garmin meer dan wij? Op de weg het eiland Møn af wilde Garmin dezelfde brug nemen als we er op gekomen waren. Aangeziener meer wegen naar Romelopen wilden wij natuurlijk nu de andere brug. Waarop Garmin de volgende 10 km nog reageerde met "keer om...." op een gegeven moment had zij inderdaad ook een andere route gevonden dus wij dachten dat gaat goed! Tot dat we bij een afslag kwamen en de stem zei: "sla links af en rij de veerboot op..... Op zich geen slecht idee want de veerboor vaart elk uur. Behalve op zon- en feestdagen. En vandaag is het, jawel........... Zondag! We besloten toch meer even niet op Garmin te vertrouwen en het ouderwetse kaartwerk op te pakken. De veerboten hebben we links laten liggen en zijn via een touristische route naar Næstved en bij Korsør de tolbrug over naar Nyborg en Odense gereden. Gelukkig is de brug altijd beschikbaar en zit je niet vast aan tijden. Over de brug een mooie frokost(lunch)plek gevonden. Waarna we met een gevulde maag weer verder konden. In Odense eerst even bij de mogelijke camperplek gekeken want die lag wel 5 km van het centrum af volgens het boekje. Bij nader inzien vonden we dit te ver en zijn maar het stadje in gereden om daar een parkeerplek te zoeken. Achteraf was 5 km de stadsgrens en nog eens 5 km naar het centrum. Kortom de fietsen zijn achterop blijven staan. Overigens nog steeds met het maandaghoesje over het zadel wat we van A3aan hebben terug gejat :-)
In Odense hebben we een leuke wandeling gemaakt en een pintje gedronken in een eeuwen gamle (oude) KRO. En natuurlijk ook nog even langs het geboortehuis van Hans Christiaan Anderson. Waarna we er wel weer klaar mee waren voor vandaag en terug gereden zijn naar de gratis camperplek bij het Tarup Campingcenter. Stoeltjes uit de camper en genieten van de zonnestralen op onze eerste regenvrije vakantiedag! Jawel, vandaag de eerste dag dat we echt in het zonnetje naast de camper kunnen zitten. We proberen het vast te houden!
Net als het zonnetje achter de wolken wil verdwijnen besluoten we onze maaltijd klaar te maken en naar binnen te gaan. 1 stap naar binnen en ik voel nattigheid... een stroom water loopt van de zithoek richting de keukenkastjes! Oh oh, lekkage..... bij nader onderzoek kwam dit van de boiler. Een lamme slang klem. Dit was trouwens niet de eerste keer dus de bank zat al los en kwamen we er makkelijk bij. Weer het slangklemmetje vast gedraaid en het toeval wil dat we voor een campingcenter staan dus morgen kijken of we ons probleem kunnen verhelpen. Tot die tijd alleen de waterpomp gebruiken als we ook daadwerkelijk water nodig hebben...

22-6-2015
Gisteravond moesten we na het eten nog even de afwas doen en aangezien er geen voorzieningen bij deze camperplaats zijn moest de boiler aan. Toen het water warm was heeft Hans de slangklem nog wat verder kunnen aandraaien en sinds dien geen last meer gehad. Dus vanmorgen geen bezoek aan het caravancenter en op weg gegaan richting Kolding en Aabenraa. Nog even een pitstop gedaan bij de Lidl om de lege Deense flessen en blikken in te leveren. Want overal zit pfand op. Van onze laatste kronen nog wat boodschappen (zonder pfand) gedaan. Vervolgens een servicepunt opgezocht om ons vuilwater en chemisch toilet te lozen in het kader van, wat gebruikt is in Denemarken, blijft in Denemarken! Na de lunch in het laatste Deense plaatsje Aabenraa direct doorgereden naar het Zuiden. Op zoek maar zon en warmte! Maar voor dat we grens naar Duitsland overgaan nog wat leuke feitjes over Denemarken.

Een KRO is een Herberg en er zijn er honderden! De geschiedenis van de Kro gaat terug tot 1396. In dat jaar bepaalde Koningin Margrethe dat er op de routes die door postkoetsen werden gereden om de 5 km een herberg moest zijn. Later werden er ook eisen gesteld als: goed sluitende ramen en deuren, stallen, koetshuis en minstens 4 kamers met schone lakens en een open haard. Ook in the middle of nowhere kom je ze tegen en dan vraag je je toch af of ze nog wel genoeg klandizie hebben. Over het algemeen zien ze er wel uit als gastvrije romantische pleisterplaatsen waar je een gezellige tijd kunt meemaken.

Afgelopen week raakte ook onze Hollandse Oude kaas op. Dus op zoek naar een lekker stukje Deense kaas. En dat is gelukt! In het koelvak lagen grote stukken "Danbo" wat er redelijk uitzag als kaas. Alleen wat vochtiger. Inmiddels weten we al dat gamle oud is dus hebben we een stuk gamle danbo gekocht. Bij het open maken kwam ons een heerlijke geur tegemoet die ons deed denken aan de Munsterkäse. Ooooo, Martijn! Wat zouden jouw smaakpapillen hier van watertanden!

Nu is het dus: Mange tak Dansk! En: Hallo Deutschland!

We hebben onze Garmin richting het zuiden ingesteld maar we passeren nog steeds donkere wolken en regenbuien.... Na 125 km Deutsche autobahn hielden we het voor gezien vandaag en vonden we in Kaltenkirche een Reisemobilstellplatz bij Therme Holsten. Gratis dus niet te duur ;-) Terwijl we bezig waren de camper op een recht plekje te manouvreren kregen we voor de verandering een regenbui op ons kop. Tsja... Kaltenkirche.... alleen de naam al voorspeld niet veel warms. Maar misschien dat de therme nog iets kunnen doen! Gelukkig is de temperatuur wel al wat beter dus over all gezien gaan we de goede kant op!

• 22 Juni 2015 - 19:56

A3aan:

Dag vakantiegangers,

Vanaf morgen komt de zomer weer, want ook hier is het vandaag een herfstdag! (het heeft sinds gisteravond nog niet gestopt met regenen, maar volgens onze rondborstige Sabien (de weervrouw) gaat het vanaf morgenmiddag alleen nog maar beter worden)
    Maar vooruit, geniet van de worst (ook van de Duitse)!
    Wij zijn blij jullie vooruit gestuurd te hebben, want we hebben ondertussen besloten om deze vakantie naar Frankrijk te gaan. :)

Enjoy

• 23 Juni 2015 - 02:50

Lydia:

Dag lieverds,

Het mooie weer gaat komen maar pas volgende week bij ons, zak maar lekker af naar het zuiden. Mooi verhaal weer dus de KRO is een herberg, weet onze omroep KRO dat ook hahahahahaha !!
    Hier alles goed, mijn gitaar is gerepareerd, weer een zorg minder, nu die APK nog. Sinds Hans naar mijn auto heeft gekeken, hoor ik dat geluid niet meer....hij heeft ook gouden ogen hahahaha.
    Op naar de zon jullie en een dikke zoen van mij xxxx